Jokaisella lapsella on oikeus huolettomaan lapsuuteen ja eri kulttuureista tulevien lasten tulee päästä päiväkotiin viimeistään 3-4 vuoden iässä, kun oma äidinkieli on opittu. Tällöin lapsella on tarpeeksi aikaa oppia suomenkieli eikä koulussa tarvita heti tukitoimia. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Kieli- ja kulttuurivähemmistöihin kuuluvalla lapsella tulee olla mahdollisuus kasvaa oman kulttuurinsa ja suomalaisen yhteiskunnan jäseneksi. Päivähoidon ja koulun merkitys lapsen suomenkielen oppimiselle ja kotoutumiselle on tärkeää. Hyvä kielitaito auttaa menestymään opinnoissa – jokaisella lapsella on oltava yhtäläiset mahdollisuudet selviytyä koulumaailmassa mahdollisimman hyvin. Me tarvitsemme kaikki täällä asuvat lapset ja nuoret työelämään tulevina vuosina.

Olen työssäni vuosia toiminut maahanmuuttajaperheiden lasten ja heidän vanhempiensa kanssa, seurannut heidän arkeaan ja kotoutumistaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Usein lapset tulevat päivähoitoon vasta esikouluikäisinä. Päivähoitoa vaivaa paikkapula varsinkin idässä ja kotona olevia äitejä ei ole rohkaistu käyttämään subjektiivista, lain suomaa oikeuttaan lastensa saamiseksi kunnalliseen päivähoitoon. On suurta tuhlausta jos lapsen lahjakkuus jää heikon kielitaidon takia piiloon ja huomaamatta. Kielitaidon puute edistää syrjäytymistä, lapsi ei voi nauttia uusien asioiden oppimisesta, hän jää ulkopuolelle.

Irma