Suuret opetusryhmät vaarantavat turvallisuuden ja hyvän oppimisen, varoittaa Matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL. Laboratorioiden laitteiden käyttäminen vaatii suurta huolellisuutta. Liiton mukaan monissa kunnissa on säästöihin vedoten kasvatettu ryhmäkokoa yli 20 oppilaaseen, lukiossa ryhmässä voi olla jopa 40 opiskelijaa. Peruskoulussa ryhmässä ei saisi olla opettajien mukaan enempää kuin 16 oppilasta.

Miten opetus onnistuu, säilyykö työrauha ylisuurissa ryhmissä? Opettajan aika ei riitä kaikille ja yleensä siinä käy niin, että huomiota hakevat lapset vievät opettajan ajan. Levottomuus lisääntyy, miten opettaja voi vastata lasten turvallisuudesta? Säästöjen aikaan tehtyjä päätöksiä täytyy purkaa, on aika satsata lasten hyvinvointiin. Enpä ihmettele, että nuoret putoavat kelkasta ja koulu jää kesken. Mikä on syrjäytyneiden nuorten tulevaisuus? Opettajat väsyvät myös ja vaihtavat työtä.

Sama on päivähoidossa, pienemmissä ryhmissä lapset pysyvät terveempinä ja saavat aikuisen aikaa. Kun lasta kuunnellaan, ei lapsen tarvitse riehumalla hakea aikuisen huomiota. Ryhmäkoot kaipaisivat remonttia sekä koulussa että päiväkodissa. Myös lapsille "työhyvinvointi" on tärkeä, auttaa voimaan hyvin ja innostaa opiskeluun.

                        1447635.jpg

                       Hyvää oppia saa myös luonnossa, tämä kuva on Suomenlinnasta.