Netissä kerrotaan, että yhteyden terveysasemille on saanut melko helposti. Suuresta puheluiden määrästä johtuen osa asiakkaista on kuitenkin joutunut soittamaan toistamiseen. Onkohan homma toiminut näin helposti joka puolella Helsinkiä?

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Terveyspalveluiden neuvontapuhelin on 10023 ja tähän numeroon vastataan päivittäin ympäri vuorokauden. En ole soittanut numeroon, enkä tiedä miten se toimii?

Asiakkaan hoidontarve arvioidaan yhteydenottotilanteessa tai vastaanottokäynneillä kolmen päivän kuluessa. Hoitoon pääsy säädetyssä ajassa eli 3 kuukaudessa toteutuu kaikilla Helsingin terveysasemilla, uutisen mukaan.


Hoitotakuulainsäädäntö edellyttää, että potilas saa arkipäivisin virka-aikana välittömästi yhteyden terveyskeskukseen. Terveydenhuollon ammattihenkilön tulee tehdä hoidon tarpeen arviointi viimeistään 3. arkipäivänä yhteydenotosta. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettavassa erikoissairaanhoidossa hoidontarpeen arviointi on aloitettava 3 viikon kuluessa. Perusterveydenhuollossa potilaan tulee päästä hoitoon viimeistään 3 kuukaudessa arviosta. Aikaraja voidaan ylittää suun terveydenhuollossa tai perusterveydenhuollon yhteydessä annettavassa erikoissairaanhoidossa enintään 3 kuukaudella.

Minkälaisia kokemuksia sinulla on?